Photobucket - Video and Image Hosting MySpace Layouts Photobucket - Video and Image Hosting
www.Bigoo.ws www.Bigoo.ws www.Bigoo.ws www.Bigoo.ws www.Bigoo.ws www.Bigoo.ws www.Bigoo.ws
Mickey_Girl's

Sunday, February 18, 2007

Antara anjing dan awek

~Assalamualaikum~

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam
ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je
aku gigit manusia tadi.

LEMBU : Eh? kenapa?

ANJING: Aku lalu tepi dua orang
manusia lelaki dan perempuan yang
sedang berkepit. Tetiba si lelaki
terperanjat dan terus melompat dan
berkata "Hoi anjing, pergi jauh-jauh,
najis!".

LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis
tahap berat bagi manusia.
Biasalah tu.

ANJING: Kalau aku najis sekali pon,
kalau dia tersentuh aku, boleh
disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba
awek dia tu apa? Boleh ke nak
samak dosa?

LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg
bukan mahramnya tanpa ikatan yg
sah, lebih dahsyat kenajisannya
daripada memegang ko anjing, malah
tak boleh suci sekalipun disamak.

ANJING: Wah.. ayat ko memang power
la... manusia kena ubah
pepatah "Pandai macam LEMBU"

Sedikit Penjelasan:
Daripada satu hadis yang diriwayatkan
daripada ibnu majah menyatakan
bahawa "Bergomolan dengan babi
(khinzir) itu adalah lebih baik
berbanding dengan bersentuhan (secara
sengaja) dengan wanita yang
bukan mahram". Bersentuhan (dengan
sengaja & apatah lagi bertujuan
syahwat)adalah berdosa dan wajib
bertaubat (bagi membersihkan dosa).
Sedangkan menyentuh anjing tidaklah
berdosa dan hanya perlu disuci
(bukan bertaubat). Menyentuh anjing
bukanlah satu kesalahan (dosa)
atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita
bukan mahram adalah berdosa
dan merupakan maksiat.

Di dalam satu riwayat hadis yang lain
yang maksudnya, "Sesungguhnya
kepala yang ditusuk dengan besi itu
lebih baik daripada menyentuh
kaum yang bukan sejenis yang tidak
halal baginya'. (Riwayat At
Tabrani dan Baihaqi)

"Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah
sama orang-orang yang
mengetahui dengan orang-orang yang
tidak mengetahui? Sesungguhnya
orang-orang yang dapat mengambil
pelajaran dan peringatan hanyalah
orang-orang yang berakal sempurna".
(Surah Zumar: 9)

2 Comments:

Blogger ha'ana zak25 said...

salam `alaiki ..

salam ziarah & ukhuwwah ..

begitulah manusia , pabila tidak menjadikan ISLAM sebagai landasan hidup ; mereka seperti binatang yang tak punyai akal , bahkan mereka lagi teruk dari binatang !

5:19 PM  
Anonymous AdminMG said...

Wslm..
betul kata ha'ana zak25 tue..

1:50 AM  

Post a Comment

<< Home